Stichting Kai-Yuan

Dé Chinese school in Nijmegen. Wij maken Chinees leren een plezier.

Nijmegen开元中文学校

从兴趣中来  在快乐中学  到生活中去

Over Ons

Wij zijn een non-profitorganisatie in Nijmegen die de missie heeft om de authentieke Chinese cultuur en Standaardmandarijn te introduceren aan de Nederlandse gemeenschap, én de Chinese maatschappij te helpen met inburgering in de Nederlandse samenleving. Door middel van de Chinese taallessen en culturele activiteiten hopen wij te dienen tot een brug tussen de Nederlandse en Chinese culturen.

Er zijn cursussen voor volwassenen, voor middelbare scholieren en voor kinderen. Onze docenten hebben meer dan tien jaar leservaring. Bovendien bezitten wij een Chinese bibliotheek waar jij Chinese boeken kan lenen en om nog sneller Chinees te leren spreken, bij onze Chinese club heb je de mogelijkheid om je conversatie te verbeteren.

Onze leraren hebben hun studie afgerond in de richting Chinese taal, opleidingskunde, psychologie en kunst, en hebben ruime praktijk ervaring in onderwijs.

Leerkracht

Ling Tang, directeur, geboren in Xi'an China, heeft in 2001 haar mastergraad behaald aan de Xidian Universiteit, waarbij zij na de studie heeft gewerkt as filosofiedocent tot en met 2006. Na haar komst in Saarland Duitsland in datzelfde jaar begon zij Chinese les te geven. In 2008 is Ling verhuisd naar Nederland en sindsdien is zij begonnen met haar vrijwilligerswerk bij meerdere instellingen, waar onder andere een verzorgingshuis en schoolbibliotheek. Tegelijkertijd blijft Ling werken als lerares Chinees. Op een basisschool en middelbare school heeft zij de Nederlandse leerlingen ook kennis laten maken met de Chinese taal. Met ruim negen jaar ervaring in het geven van Chinese les, heeft Ling in het voorjaar 2014 Stichting Kai-Yuan opgericht met de hulp van andere ouders en vrijwilligers.

“Mijn idee over de opleiding is, dat wij het initiatief en de interesse van de kinderen op moeten wekken, zodat zij ervan genieten tijdens het leren. ”


Rongrong Li, directeur-assistent, geboren in Cangzhou China, is in 2001 afgestudeerd aan de Hebei Normal University richting kunstopleiding. Na de studie werkte zij op een middelbare school in Beijing. Vanaf 2003 gaf zij Chinese les en bedrijfscursussen aan buitenlandse studenten. In 2010 verhuisde zij naar Nederland. Eerst werkte zij op de Chinese School Nijmegen en in 2012 gaf zij het keuzevak Chinese taal en cultuur aan het Kandinsky College in Nijmegen. Sinds 2015 werkt zij als lerares Chinees bij Stichting Kai-Yuan.

Het is haar passie om de Chinese taal over te dragen op de leerlingen en ze laten ontdekken dat het leren van een moeilijke taal ook interessant en leuk kan zijn. Bijvoorbeeld door de kinderen op spelenderwijze, geboeid te laten raken aan én vertrouwd te maken met de Chinese karakters en uitspraak.


Ting Li behaalde in 2009 haar master Klinische Psychologie aan de Zhongnan Universiteit. In 2005 is zij begonnen met haar doctoraat kinderpsychologie aan de Radboud Universiteit, waarin zij vooral werkt met kinderen met ADHD en autisme. En omdat niet ieder kind hetzelfde is, is begeleiding door de leerkracht heel belangrijk. Ting heeft veel ervaring met passend onderwijs, vooral in het omgaan met kinderen met ondersteuningsbehoefte.

Zij heeft verschillende spelvormen geïntroduceerd, bedoeld om kinderen een juist taalgevoel te geven en speciale aandacht voor de Chinese karakters. Dit doet ze al jaren met veel plezier en enthousiasme.


Xiaoyu Liu heeft in 2013 haar bachelor Chinese taal en Letterkunde behaald aan de Tangshan Pedagogische Academie.

Met haar gevoel voor taal en sterke communicatieve vaardigheden slaagt ze erin om de lessen op een ontspannende en plezierige manier over te brengen.


Mingmei Sun, geboren in Beijing, is afgestudeerd aan de Fujian Medical University richting Toegepaste Psychologie en behaalde in 2013 haar bachelordiploma. Tijdens haar studie nam Mingmei actief deel aan sociale praktijken en vrijwilligerswerk. Na haar afstuderen heeft zij bijna vijf jaar gewerkt in New Oriental Beijing en heeft meerdere prijzen ontvangen vanwege haar uitstekende prestatie op het werk.

“Elke leerling heeft zijn eigen potentie. Het is mijn werk om dat te laten ontdekken en hen te helpen zich te ontplooien.”

关于开元中文

不积跬步,无以至千里;不积小流,无以成江海。Nijmegen开元中文学校自成立以来,用心办学,用爱教育,深受家长和学生们的肯定和支持,学校得到了迅速的发展。

学生在重点学习汉语基础知识的同时开设“课堂图书馆”。在阅读中广泛学习中国历史神话、地理常识、古代科学技术等优秀文化,增添了学习乐趣,提高阅读能力;元宵节里做灯笼,猜灯谜;端午节里挂香包,带五彩线,中国的传统文化伴随着欢声笑语在孩子们心中生根发芽。增强了孩子们的民族自豪感,激发了他们的内在觉醒,在乐趣中学习汉语。此外,我们还组织学生参加青少年文化交流活动和夏令营等活动。

在过去的日子里,我们成功地举办了历年春节汇报表演联欢会和春节大聚餐;中文读书周活动。从幼儿班到少儿班,完成了《森林动物奇遇记》《下雨了》《Toverland历险记》《寻找美味的食物》、《月亮姐姐和小星星》、《月亮姐姐和星星弟弟》等自编绘本故事书,中文水平有了喜人的进步。

在未来的日子里,开元中文学校将为学生们提供更加扎实的文化知识学习平台,为家长们搭建更加流畅的信息交流平台,为老师们提供更加广阔的施展才华的平台。我们的宗旨永远是:从兴趣中来,在快乐中学,到生活中去。开元中文学校欢迎有意学习中文和中国传统文化每一位朋友。

开元师资

唐玲(校长),出生于陕西省西安市。1998年至2001年在西安电子科技大学攻读教育学专业硕士研究生,2001年获硕士学位,同年留校任教。在西安电子科技大学研究生院工作期间,先后从事研究生教学培养工作、考务工作和研究生就业指导工作。2006年到德国生活,其间在德国中文学校任教。2008年全家来到荷兰定居,先后学习荷兰语、在当地中、小学任中文教师及中文教学志愿者。在此其间,还在荷兰的老人院和小学图书馆做志愿工作。凭借近十年的海外中文教学经验,2014年8月和关心海外中文教育发展的家长们一起成立了开元中文学校 (Stichting Kai-Yuan)。

“激发孩子的内力觉醒,学习从被动变主动,快乐地学习和生活,是我一贯遵循的教育理念。”


李荣荣(校长助理),出生于河北省沧州市,2001年毕业于河北师范大学美术教育专业,获本科学历,之后在北京某中学任教。2003年开始在北京的环球语言教育机构从事对外汉语教学工作。2010年移居荷兰,先后在当地中文学校和Kandinsky College做中文教师。2014年起任教于开元中文学校。

李荣荣老师授课充满激情,善于把学习与游戏相结合,引导学生们通过各种游戏来学习汉字和发音,使汉语学习变得轻松、有趣。


李婷,2009年毕业于中南大学,获得临床心理学硕士学位,2015年来荷兰Radboud大学攻读儿童心理学博士学位,主要研究方向儿童多动症和孤独症。在幼儿汉语的教学中,采用象形字识字法、儿歌朗诵随文识字教学法,引导孩子们在各种游戏中识字,培养语感,增强口语交际能力。

“热爱孩子,了解孩子,顺应孩子的发展,与孩子共同成长。”


刘晓玉,毕业于唐山师范学院中文系汉语言文学专业,本科学历。主修过语言学概论、现代汉语、古代汉语、 中国古代文学,中国现当代文学史等课程。毕业后曾在南京航空航天大学担任教授助理一职,负责课程和论文管理工作和国外专家的安排与接洽工作。本人有较强的语言表达能力与沟通能力,喜爱唱歌与绘画,擅于将中文歌曲带入课堂,让学生在学唱中轻松快乐地学习汉语。

“寓教于乐,寓学于乐:倡导学生享受‘学’的快乐,老师享受‘教’的快乐。”


孙明媚,出生于北京市,毕业于福建医科大学应用心理学专业,2013年获理学学士学位。在校期间主修过教育心理学、发展心理学、管理心理学、心理治疗学等课程,并积极参加社会实践及志愿者服务等活动。毕业后在北京新东方学校工作近五年时间里,获得新东方教育科技集团优秀员工称号,还被评为北京新东方学校VIP学习部优秀学习顾问。

“每个学生都有优于他人的资质,作为老师要教会学生发现其身上优秀的潜质,帮助他成为更优秀的自己。”